Внесені Урядом Бюджетний і Податковий кодекси нівелюють здобутки фінансової децентралізації, – Дмитро Андрієвський
«Комплексний аналіз урядових законопроектів «Про Державний бюджет України на 2016 рік», «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» дозволяє зробити висновок, що ними фактично нівелюються усі здобутки фінансової децентралізації 2015 року, яка стала одним із успіхів України, зробила очевидною можливість змін на краще для жителів українських громад, в яких почалось відновлення міської інфраструктури. Передаючи місцевому самоврядуванню додаткові державні повноваження у сфері освіти, соціального захисту та охорони здоров’я без необхідного на їх виконання фінансового ресурсу, Уряд України порушує один із основних принципів Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Україною. Окрім цього, відбувається суттєве погіршення умов ведення малого та середнього бізнесу, що є донором місцевих бюджетів, реальною можливістю для розвитку громад та джерелом доходу багатьох українських родин», - наголосив народний депутат України від фракції “Блок Петра Порошенка” Дмитро Андрієвський.
“Урядовим Законопроектом «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України” держава не монетизує пільги і не скасовує їх, а просто перекладає їх фінансування на місцеві бюджети без надання необхідних коштів”, - вважає народний депутат.
За словами Дмитра Андрієвського, у проекті Закону «Про Державний бюджет України на 2016 рік» Уряд не забезпечив 100% фінансування делегованих державою місцевому самоврядуванню повноважень, зокрема, відсутня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці у тарифах, а обсяги цільових субвенцій не забезпечують мінімальну потребу у коштах навіть на виплату заробітної плати в сфері освіти та медицини.
«Обсяг недофінансування складає 10,6 мільярдів гривен. По освітній субвенції – 3,2 мільярдів, а по медичній – 7,5 мільярдів. Внаслідок цього органи місцевого самоврядування вимушені будуть відволікати власні ресурси для забезпечення належного фінансування делегованих повноважень в цих сферах. Крім того, відсутня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці у тарифах. За розрахунками Мінрегіону та профільних асоціацій потреба місцевих бюджетів складає 11,9 мільярдів гривен. З них 6,9 мільярдів – погашення фактичної заборгованості за 2015 рік та 5 мільярдів – потреби на 2016 рік внаслідок не встановлення національним регулятором економічно обґрунтованих тарифів для комунальних підприємств», - наголосив Дмитро Андрієвський.
Також, внесений Кабінетом міністрів закон щодо соціальної сфери скасовує безкоштовне харчування дітей в дошкільних закладах та молодших класах, збільшує пенсійний вік для ряду працівників які мають право на пенсію за вислугу років, продовжує обмеження на виплату пенсій працюючим пенсіонерам, зменшує розмір фактичної заробітної плати для призначення пенсії, з якої він сплачував страхові внески.
Парламентар акцентував увагу на тому, що Податкова реформа завдає суттєвого удару по малому та середньому бізнесу, що спричинить зростання безробіття, збільшення потоків еміграції та трудової міграції з України.
«Удвічі підвищується верхня планка оподаткування навіть індивідуальних підприємців – ринкових торговців, які працюють на ринках і не використовують найману працю. Більш того, при новій системі, переростання малого бізнесу у середній стане вкрай проблематичним. Наприклад, для нинішньої II групи рівень податкового навантаження при доході у 240 тисяч зросте з 3,8 до 6,6 відсотків, при доході у 720 тисяч гривен – з 1,3 до 7,5 відсотків, а при доході у 1,2 мільйона гривен відбудеться одинадцятикратне зростання – з 0,7 до 7,7 відсотків! Таким чином, в Україні буде зруйнований середній клас підприємців, який в умовах кризи в усіх країнах грав роль стабілізаційної подушки, насамперед, для збереження зайнятості населення. Це визнає і Міністерство фінансів – за його розрахунками, кількість платників податків – суб'єктів МСБ скоротитися на 220 тисяч одиниць, або майже на 19 відсотків. Наслідки – зростання безробіття, збільшення потоків еміграції та трудової міграції з країни», - наголосив Дмитро Андрієвський.
Політик резюмував, що Урядові ініціативи на 2016 рік ставлять під сумнів можливість подальшої реалізації реформи децентралізації.
«Децентралізаційна реформа 2015 року мала зовсім іншу філософію. Її мета – дати можливість громадам заробляти самостійно, з податків, що збираються на власній території, а не чекати на фінансування з центру. Її завдання сформувати фінансово спроможні громади, органи місцевого самоврядування яких будуть відповідальні та підзвітні населенню за планування та використання бюджетних ресурсів. На жаль, Урядові ініціативи на 2016 рік ставлять під сумнів можливість подальшої реалізації цієї стратегії», - додав Дмитро Андрієвський.